Witajcie kochani miłośnicy technologii i Internetu. Pozycjonowanie stron jak to zrobić – to pytanie zadaje sobie wielu adeptów tej sztuki. Tak sobie właśnie pomyślałem, popijając kawkę, że może by tak warto opisać nieco pozycjonowanie stron (SEO). Wydaje mi się, że jest to temat modny i na czasie, ale też bardzo użyteczny. Dzięki kilku sprawdzonym technikom (sprawdzonym nie tylko przeze mnie, ale też innych!) możesz w prosty sposób poprawić widoczność strony, oraz zyskać klientów i… po prostu sprzedawać. Więcej lub mniej, ale sprzedawać. No tak. Tyle teorii i tyle wstępu. Co zatem zrobić aby nasza strona była wysoko w Google?
Co zrobić, aby strona była wysoko w Google?
Heh, odpowiedź niby prosta – zrobić jak najwięcej ;]. Ale jak? Podstawa to oczywiście content, oraz linki. Content to treść (dobra!), a linki to linki. Ot i tyle – niby takie bardzo proste. Tylko gdyby to było takie proste, to wszystkie strony jakie znacie były by na pierwszym miejscu. A jednak nie są. Pierwsza jest pierwsza a inne są gorsze. Musimy zatem uświadomić sobie, że Google faworyzuje pewne stronki, a niektóre traktuje gorzej! Może nie leje kijem, ale traktuje gorzej i pozycjonuje niżej. A my chcemy być wysoko. Co zatem zrobić?
Content is King
Ta fraza jest stara jak antyki w muzeum! Treść. Niby najważniejsza. Ale czy na pewno? Na pewno. Ale nie tylko. Razem z linkami tworzy cudowną, miodową całość. I dopiero takie combo daje efekt. Powinniśmy w przypadku SEO zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów pisania treści. Pierwszy aspekt to tytuł. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, aby zawierał słowa kluczowe na które chcemy się pozycjonować, ale nie jest to jedyny czynnik. W przypadku tytułu (np. artykułu) znaczenie ma także kontekst i to o czym piszemy. Nie chodzi tutaj tylko o to, żeby “napchać” słów kluczowych do tytułu. To nic nie da. Tytuł powinien być raczej “transformacyjny”.
Pozycjonowanie stron jak to zrobić
Co mam tutaj na myśli? Otóż Google ma już algorytmy, które wychwycą, czy nasz tytuł i cały tekst działają transformacyjnie – czyli czy poprawiają wiedzę czytelnika. Czy po przeczytaniu treści zdobędzie on wiedzę, oraz czy rozwiąże swój problem. Taki powinien być tekst. Powinien rozwiązywać problem użytkownika. Według Google – najlepiej szybko, aby nie musiał bardzo dużo czytać. Jednak – uwaga – zbyt krótko, to też niedobrze. Ale o tym innym razem.
Tytuł to jednak nie wszystko. Wyszukiwarka zwraca również uwagę na takie aspekty jak: długość tekstu (optymalnie 10000 znaków i więcej), zamieszczone obrazy (najlepiej oryginalne), ich alt teksty oraz wielkość, wszelkiego rodzaju dane statystyczne, tabele i liczby. Pogrubienie tekstu i inne tego typu zabawy, miały jeszcze kilka, kilkanaście lat temu jakąś rację bytu (szczególnie pogrubienie słów kluczowych), obecnie wydaje się jednak, że nie ma to większego sensu.
Pozycjonowanie stron jak to zrobić: Linkowanie
Tutaj można by tak naprawdę napisać książkę. Ale nie o to chodzi. Chodzi o to, żeby po krótce w kilku akapitach wyłuskać to, co najważniejsze. Dla prostego użytkownika Internetu. Nie każdy bowiem jest specjalistą i nie każdy chce nim być! Chcemy natomiast mieć dobry efekt, nie ładując w to fortuny.
W linkowaniu chodzi o cierpliwość. Ogromnym błędem jest (tak robią początkujący!) dodanie dużej liczby odnośników w bardzo krótkim czasie. Może skutkować to banem od wyszukiwarki lub znaczącym spadkiem pozycji nawet o kilkanaście/kilkaset miejsc. Powinniśmy robić to z rozwagą dodając tylko kilka odnośników dziennie, lub co kilka dni. Znaczenie ma również tzw. anchor text, czyli treść, która znajduje się pomiędzy znacznikami HTML <a> oraz </a>. To właśnie ten tekst w środku rzutuje na to, na które słowa kluczowe nasza strona będzie notowana wyżej. Oczywiście nie jest to jedyny czynnik, ale warto na to zwracać uwagę. Można też linkować sam adres URL, lub tworzyć odnośniki obrazkowe.
Moc linków
Pozycjonowanie stron – jak to zrobić? To tutaj rozgrywa się to, co najciekawsze i w zasadzie najważniejsze. Moc! Im większy silnik w aucie tym lepiej i szybciej jedziemy. Im większa moc linku, tym wyżej idziemy w wyszukiwarce. Jeszcze kilka lat temu Google używało współczynnika PageRank do określenia mocy danej strony (1-10). Później ukryto te dane. Na moc linków składa się min. jakość strony, treść, oraz ilość innych stron, które na nią się powołują i ją cytują. Decyduje również wiek domeny. Moc i jakość danej domeny (linku) sprawdzimy w narzędziach takich jak np. Majestic, Alexa czy Semrush.
Jak zdobyć linki?
Możliwości jest wiele. Płatne i darmowe. Do darmowych czynności należy np. tworzenie innych stron (własnych) i umieszczanie na nich odnośników. Możemy również korzystać z bezpłatnych katalogów stron. Jeśli chodzi o metody płatne, to spotkamy się tutaj z całą masą ofert. Począwszy od zakupu artykułów sponsorowanych, zakupu pozycjonowania, linków, kupna domen, kupna używanych domen. Rynek SEO w tej kategorii jest ogromny. Nie oznacza to jednak, że nie damy rady samodzielnie osiągnąć efektu. Będzie to jednak okupione cierpliwością i starannym, żmudnym procesem zdobywania odnośników.
Pozycjonowanie stron jak to zrobić – Optymalizacja strony
Zdobywanie odnośników oraz pisanie treści to nie wszystko. Ważny aspekt to również działania on-site czyli SEO (Search-Engine Optimalization). Tutaj chodzi o to, żeby maksymalnie wykorzystać możliwości jakie daje nam HTML, jego znaczniki, ale to też nie wszystko. Wyszukiwarka zwraca uwagę na takie sprawy jak szybkość ładowania się witryny (możemy to sprawdzić bezpłatnymi narzędziami), ilość i jakość obrazów, poprawność tekstu i jego jakość, poprawność kodu HTML, historia domeny, i tak dalej. Tych czynników jest naprawdę bardzo dużo, ale nie chcemy pisać tutaj książki – najważniejsze kwestie to zadbanie o uzupełnienie wszystkich kluczowych znaczników META, szybkie ładowanie strony oraz dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Na ten ostatni aspekt Google kładzie szczególny nacisk od pewnego czasu. Witryna powinna koniecznie być mobilna i wyświetlać się doskonale na wszystkich urządzeniach – małych i dużych. Tabletach, dużych telewizorach i miniaturowych telefonach.
1 komentarz