Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego warto to robić
Pozycjonowanie stron (czyli tzw. działania SEO – Search Engine Optimization) to od conajmniej dekady jedna z najlepszych i zarazem najbardziej “tajemniczych” technik promocji witryny w Internecie.
Dlaczego zagadnienia SEO są tak tajemnicze? Czy wynika to z ilości dostępnych technik? Ilości dostępnych narzędzi? A może z faktu, że nie zawsze nasze wysiłki pomogą uzyskać dobre rezultaty?
Nigdy nie wiadomo, czy efekty naszej pracy w SEO przełożą się na dobre pozycje w wyszukiwarce. Każdy pozycjoner jednak szuka swoich szans w rozmaitych narzędziach licząc na szybkie i dobre wzrosty.
Polecamy: pozycjonowanie i tworzenie stron – dankot.pl
Dlaczego warto pozycjonować swoją stronę
Ponieważ SEO to względnie niedrogi sposób na dobre rezultaty i zwiększenie liczby zapytań od klientów. Słowo niedrogi, to pewna ironia. Można bowiem korzystać z bezpłatnych narzędzi i technik, które nie wymagają dużego wkładu. Jak jednak można się szybko przekonać – nie prowadzi to do spektakularnych rezultatów.
SEO to również pewnego rodzaju inwestycja. Inwestycja, w której liczymy na to, że wykonując systematycznie konkretne kroki, uzyskamy po czasie efekty. I bardzo często tak jest! Trzeba tylko pamiętać, by działać z rozmysłem i z dobrym planem.
Wielu już pozycjonerów próbowało swoich sił w oparciu tylko o dobre chęci i zapał do pracy. To jednak za mało. W tej dziedzienie podstawa to wiedza, doświadczenia, oraz narzędzia.
Optymalizacja i pozycjonowanie to nie to samo
Sam termin pozycjonowania stał się bardzo medialny i rozpoznawalny w ostatnich latach. Często jednak sam proces pozycjonowania mylony jest z kilkoma innymi procesami. W rzeczywistości SEO to cała paleta działań, która ma na celu zwiększenie widoczności i ekspozycji strony w wyszukiwarkach.
Co zatem składa się na kompletny pakiet działań SEO?
- Optymalizacja on-site, czyli usprawnienie docelowej strony
- Działania off-site, czyli zdobywanie linków do strony docelowej
- Copywriting – czyli pisanie tekstów i zaopatrzenie strony w wartościowy content
Jak widać, pojęcie SEO to aż 3 zupełnie różne odnogi. Wykorzystanie całego potencjału tych 3 gałęzi, pozwoli dopiero na rozwój witryny i jej rozkit w Internecie. Często bywa tak, że początkujący pozycjonerzy, lub amatorzy pozycjonowania, wykonują tylko jeden z opisanych trzech kroków. To niestety nie wystarcza i bardzo często rezygnują ze swoich działań.
Jednak samo pisanie tekstów, zdobywanie linków i optymalizacja strony, to wciąż za mało, aby uzyskać dobre rezultaty. Trzeba robić to dobrze, systematycznie i z wiedzą oraz z wykorzystaniem dobrych jakościowo narzędzi.
Optymalizacja on-site, czyli usprawnienie witryny
Sama optymalizacja to jeden z pierwszych kroków całego procesu pozycjonowania. Jest on niezbędny i konieczny, aby w ogóle pójść dalej. Nie wykonanie tego kroku może utrudnić dalsze działania związane z innymi technikami. Bardzo często bywa tak, że początkujący, samodzielni pozycjonerzy pomijają ten krok, ponieważ nie mają ochoty zajmować się optymalizacją, nie rozumieją jej, lub nie mają na to czasu. To spory błąd i zaniedbanie, które może niemal całkowicie zniweczyć dalsze działania SEO.
Na czym polega dobra optymalizacja? Przede wszystkim na przygotowaniu witryny dla odpowiednich słów kluczowych, które zamierzamy wzmacniać przy pomocy innych technik. Nie wolno tutaj zapomnieć o odpowiednich tagach meta, takich jak title, czy description, oraz o odpowiednim zaopatrzeniu witryny w treść. To jednak nie wszystko. Ogromne znaczenie ma na przykład szybkość wczytywania się witryny, stosunek obrazów do tekstu, jak i również całkowita liczba linków wychodzących ze strony oraz rozkład wewnętrzny linkowania.
Pominięcie aspektu szybkiego wczytywania witryny to również spore zaniedbanie. Często aktualizowany algorytm Google, analizuje również taki parametr jak szybkość dostępu do witryny. Okazuje się, że nie tylko wyszukiwarka nie lubi wolnych witryn. Przecież nie zapominajmy o tym, że użytkownicy też ich nie lubią!
Nikt nie lubi czekać na załadowanie się strony i obserwować paska postępu podczas popijania kawy. Warto zatem zadbać o porządny hosting, oraz odchudzenie witryny ze zbędnych elementów. Przyda się na przykład optymalizacja obrazów, dostosowanie czcionek czy wyeliminowanie dużych plików.
Zdobywanie linków do strony docelowej
Zdobywanie linków to proces, który jest nie mniej skomplikowany niż cała reszta. Nie można na pewno podejść do niego bez starannych przemyśleń i planowania.
Zakup linków metodą “na hurra” – czyli jak najwięcej i jak najszybciej – wcale nie jest dobrym pomysłem. Tutaj również górują początkujący. Słysząc o pozycjonowaniu, pierwsze, co przychodzi im na myśl, to skorzystanie z serwisu aukcyjnego i zakup jak największej liczby linków – i to najlepiej w jak najniższej cenie!
Okazuje się, że takie działanie wcale nie daje korzyści, a jedynie szkodzi pozycjonowanej witrynie. Zbyt duża liczba linków pojawiająca się w krótkim czasie, często jest sygnałem dla wyszukiwarki i zaniża ona pozycję witryny. Zbyt niska jakość linków również sprawia, że nie są one traktowane poważnie na przykład przez Google.
Coraz nowocześniejsze algorytmy wyszukiwarki Google potrafią już rozpoznać, że miał miejsce masowy zakup linków (tzw. Blast) i stają się one praktycznie bezwartościowe w kontekście pozycjonowania.
Jakie odnośniki zatem należy zdobywać? Przede wszystkim warto postawić na jakość. Im wyższa będzie wartość strony, która linkuje, tym lepiej.
Jak jednak określić wartość witryny, na której chcemy zamieścić swój link? Tutaj z pomocą przyjdą nam takie parametry jak TF (Trust Flow – wskaźnik zaufania), CF (Citation Flow, wskaźnik cytowalności), czy DA (Domain Authority). Jeszcze kilka-kilkanaście lat temu, bardzo popularny był wskaźnik PageRank – utworzony przez Google. Wskaźnik w skali od 0 do 10 wskazywał na ogólną moc domeny, a moc ta była wyliczana na podstawie bardzo wielu czynników. Rzadko która strona posiadała wskaźnik większy od np. 7 czy 8. W Polsce strony o wskaźniku PageRank o wartości 3-4 były już uznawane za bardzo mocne. Do tej pory jednak nie wiadomo, czy Google cały czas stosuje algorytm PageRank, czy nie. Istnieją na ten temat sprzeczne doniesienia.
Analizując jednak domenę, na której chcemy zamieścić swój link, powinniśmy sprawdzić jak najwięcej jej parametrów. Im będzie to lepsza domena, tym lepiej dla procesu pozycjonowania.
Odpowiedz